Europe

Kate and William urged ‘hit BBC where it hurts’ and ‘pull Queen’s Speech’ from broadcaster

Prince Harry: BBC documentary is 'short sighted' says expert

We use your sign-up to provide content in ways you’ve consented to and to improve our understanding of you. This may include adverts from us and 3rd parties based on our understanding. You can unsubscribe at any time. More info

The BBC, for as long as many can remember, has shown the Queen’s Christmas Day address to the nation at 3pm. A royal commentator hopes for the Duke and Duchess of Cambridge to use their considerable influence and persuade the Queen to “really hit them where it hurts,” and “move the Queen’s Christmas Day speech to another channel”.

The Queen’s Christmas Day address is typically broadcast on multiple channels, including the BBC.

On Twitter, the royal commentator and influencer, According2Taz, who has more than 32,000 followers on the platform and more than 88,000 subscribers on YouTube, appears to urge that the Queen’s speech is pulled from the national broadcaster following the controversial documentary aired on Monday.

This comes after it was revealed on Wednesday that a Christmas charity fundraiser, expected to be broadcast by the BBC, was handed to ITV.

The Christmas carol event will be hosted by the Duchess of Cambridge, filmed at Westminster Abbey.

This opting to hand the rights to the rival broadcaster was widely thought to be a hit back at the BBC over its new documentary.

On Monday, BBC Two aired the first instalment of a two-part royal documentary series, named “The Princes and the Press”.

It delves into Princes Harry and William’s relationships with the media in the UK.

The BBC said the programme was “about how royal journalism is done and features a range of journalists from broadcast and the newspaper industry”.

Following a comment request from the BBC, Buckingham Palace, Clarence House and Kensington Palace released a joint statement.

It read: “A free, responsible and open press is of vital importance to a healthy democracy.

“However, too often overblown and unfounded claims from unnamed sources are presented as facts and it is disappointing when anyone, including the BBC, gives them credibility.”

Sources from ITV said they had only been aware of an offer to air the Christmas fundraiser at the end of the previous week.

DON’T MISS: 
Royal Family LIVE: Harry and Meghan to push Firm ‘to breaking point’ [LIVE] 
‘Kensington Palace did awful lot of leaking’ on Harry and Meghan [INSIGHT] 
Princess Charlene’s support for Prince Harry after Meghan Markle leak [REPORT]

One claimed: “It was unusual for it to come to us this late.”

Speaking to The Sun, an unnamed source claimed: “This is a real coup for ITV.

“It is a brand new format — the royals have never hosted a televised TV concert before.

“And to have the Duchess leading on it is a big deal.

“Naturally most royal programming goes automatically to the BBC as the national broadcaster.

“Now it looks like they will work more with ITV in the future.”

The BBC then responded to the royal rebuff, with BBC chair, Richard Sharp, clapping back at the decision.

He said that, sometimes, programmes aired by the BBC “may not meet with full agreement” from other national institutions, which includes the Royal Family.

Speaking at the Voice of the Listener and the Viewer Autumn Conference, he added: “The BBC is a national institution and we approach our relationships with the other national institutions with great care and thought.

“The royal family is at the centre of our identity, its underlying importance is unequivocal.”

He said that the BBC has “tremendous respect for all aspects of the Royal Family”.

He continued: “From time to time this organisation produces programmes which may or may not meet with full agreement with different parts of the establishment.

“Our job is to get that right, to be independent, to be respectful.”

Express.co.uk has contacted the BBC for comment.

Source: Read Full Article